Internetowe Koło Filatelistów informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka).
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie przez nas cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

 

Font Size

SCREEN

Profile

Menu Style

Cpanel

Aérotrain 250-80 'Orleans' - Francja Mi 1701

Przedstawiamy ciekawy walor do kolekcji tematycznej poświęconej kolejnictwu. Na znaczku widzimy Aérotrain 80 "Orleans" nr katalogowy Francja Mi 1701.

Aérotrain to prototypowy środek transportu (poduszkowiec) opracowany we Francji w latach 1965/77 jak rodzaj kolei dużych prędkości. Głównym inżynierem projektu był Jean Bertin.

Na francuskim znaczku przedstawiony jest Aérotrain 80-250 "Orleans".

Celem Aérotrain było zbliżenie się konstrukcyjnie  do pociągów wykorzystujących poduszkę magnetyczną, czyli zawieszenia pociągu powyżej torów dzięki wykorzystaniu siły przyciągania magnesów zainstalowanych w torze i u spodu pociąg. W Aérotrain przejazd odbywa się w powietrzu dzięki poduszce powietrznej, niemal bez tarcia, jedyne minimalne opory to wynikają z pracy wózka prowadnicy pociągu oraz samego opóru  powietrza pędzącego pociągu. W związku z tym, można poruszać się Aérotrain bardzo dużą prędkością przy rozsądnym zużycia energii, hałasu, i przede wszystkim bez specjalnie skonstruowanych technicznie drogich magnetycznych torów.

Zbudowano 5  prototypów o numerach: 01, 02, S44, I-80, I-80 HV I-80 był w pełnym rozmiarze 80-osobowy pojazdem pasażerskim.

Pierwszy jednoszynowy tor zbudowano pomiędzy Gometz-le-Chatel i Limour w roku 1966. Konstrukcja opierała się na wspornikach które wynosiły tor jazdy pociągu ponad ziemie - długość 6,7 kilometra.

W 1969 roku powstał drugi tor, tym razem o długości 18 kilometrów, zbudowano go z aluminium i asfaltu. Znajdował się w Loriet.

5 marca 1974 roku został ustanawiany przez Aerotrain 80-250 rekord świata prędkości pojazdów lądowych na poduszce powietrznej - rekordowa średnia prędkość to  417,6 km/h a prędkość maksymalna to 430,4 km/h.

Napęd francuskiego pociągu  składał się z dwóch typów ? silnik odrzutowy oraz turbośmigłowy: śmigłowe dla prototypu Aérotrain 01, niestandardowe śruby łopat dla prototypu Aérotrain I 80-250, turbina gazowa Aérotrains prototypy 02 i I80-HV, elektryczny silnik liniowy indukcyjne (silnik liniowy) dla Aérotrains prototypów S44 i Rohr.

Niestety projekt Aérotrain  został porzucony w 1977 z powodu braku funduszy, śmierć Jean'a Bertin, oraz przyjęcie TGV przez francuski rząd jako jego szybkiego rozwiązania transportu kolejowego.

W latach 70. Amerykańska firma Rohr Industries inc.  zbudowała także swój prototyp na licencji Aérotrain Bertin. W 1972 roku na zbudowanym w Kalifornii torze o długości zaledwie 2,4 km osiągnięto prędkość 230 km/h. projekt został porzucony ze względu wysokich kosztów budowy torowiska. Od roku 2009 muzeum w Pueblo jest właścicielem ostatniego Amerykańskiego Aerotrain.

Galeria

 


Film prezentujący przejazd Aérotrain 80-250

Kolejny Film z budowy modelu  Aérotrain 80-250

Ostatni Aérotrain - odnaleziony.

W drodze do muzeum - Aerotrain Rohr Industries

 

Jesteś tutaj: START | Nauka i technika | Aérotrain 250-80 'Orleans' - Francja Mi 1701